Träningsupdate Dag 5

Har ätit och tagit min kvällsprotte. Träningen är genomförd. Med gott resultat.
Denna veckan är en uppstarts vecka kan man säga. Då alla vikter ligger under det egentliga tyngsta jag kan köra. Jag kör idag på kanske 70% av max. Men mycket för att leder och muskelfästen ska hänga med i det nya sättet att leva. Förr körde jag lättare vikter och många reps. Det var säkert 3-4 år sedan jag körde med 5 setare och tunga reps.
Nu är det däremot kortare pass och svintungt som gäller. Vilket är väldigt mycket roligare och mer motiverande. Man känner sig inte helt slut i huvudet, utan i kroppen.

Efter bastun idag så var mina armar helt röda. Vilket dem inte brukar bli. Vi satt ändå bara där i kanske 10-15min. Undrar om det kan ha något med min ketogena fas som pågår i kroppen just nu?

Läste på ett byggarforum angående lukter som kan komma ihop med att man dietar. En vanlig förekomst om din kropp befinner sig i ketosis (dvs att muskelglykogenet är slut och kroppen använder andra energikällor, bla lagrat fett som energi) är att du luktar ammoniak. Det har jag känt många gånger senaste veckan faktiskt. Tror nästan att katterna har kissat mig i armhålan ibland. Tur att man duschar 2 ggr om dagen då....

Åter till träningen. Rygg var det som gällde denna dag.

Började med tunga marklyft på 80kg. Jag vet jag är inte stark i den övningen. Men mitt grepp är så pass svagt att jag inte törs köra med 100 som jag gjorde förr.  3 set fördelat på 8 reps vardera blev det.

Gick sedan ned och körde latsdrag. Här blev det också 3 set med 8 repetitioner. Tungt.
Brevid latsdragen finns roddmaskinen, vilket också stod på schemat idag. Här gäller 2 set med 8 tunga repetitioner. 80kg började jag på idag. Nästa vecka kommer jag nog öka till 85kg.

För avslutningsövningen vart det tillbaka upp på övervåningen bland frivikterna. Shrugs för Trapezius. Vilket blev en riktig pärs för greppet. Störande när man inte kan köra så tungt man vill. Pumpen kom likförbannat. Trots att mitt kolhydratintag ligger så pass lågt, känns det väldigt bra att kroppen fungerar som den ska.

Imorgon är det 60 års fest för svärfar. Kommer bli kul att se folks min när jag sitter där med min protteshake, medans de andra super och äter tårta. Kanske inte så socialt, men det är nu man visar om man är cut-out-to-be-a-champion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0